El Retaule del Centenar de la Ploma

València (02.10.2019). La predel·la del Retaule de Sant Jordi del Centenar de la Ploma és la protagonista enguany dels actes commemoratius del 9 d'Octubre amb dues exposicions, una en el Palau de la Generalitat i una altra en el Museu de Belles Arts de València, que expliquen la importància d'aquesta obra mestra del Gòtic Internacional valencià.

Així, del 3 al 9 d'octubre, es podrà visitar en el Museu de Belles arts de València la predel·la d'aquest conegut retaule d'origen valencià, ara propietat del Victoria & Albert Museum de Londres, que l'Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació (IVCR+i) porta recuperant des del mes d'abril passat.

A més, els dies 3, 4 i 8 d'octubre, a les 12 h., i el dia 9, a les 11 i a les 12 h., hi haurà una visita comentada a càrrec dels tècnics de l'IVCR+i, que explicaran els processos duts a terme fins al moment sobre la predel·la. El grup (màx. 25 persones) es formarà en el vestíbul principal del Museu 10 minuts abans de l'inici de l'activitat.

En la mateixa sala s'exposarà una reproducció del retaule al complet i també hi haurà uns dispositius de realitat virtual que recorre la València del segle XV, el treball dels tallers d'artesans de l'època i detalla els detalls que es recullen en el Retaule del Centenar de la Ploma.

Amb unes dimensions de 6,60 x 5,50 m, el Retaule del Centenar de la Ploma està format per cinc carrers on el central exposa la lluita de sant Jordi contra el drac, a dalt la batalla del Puig de 1237 i en la cimera la coronació de la Mare de Déu i Crist assegut en majestat dominant la composició del conjunt. Als carrers laterals se situen setze escenes al·lusives a la llegenda de sant Jordi, coronades per les quatre figures dels evangelistes. En els entrecarrers es disposen vint-i-quatre profetes, la majoria identificats per una cartel·la, i en la polsera els dotze apòstols, alternats amb l'emblema de la Creu de Sant Jordi i una ballesta. Finalment, en la predel·la es representen deu escenes de la Passió de Crist, mancant una part central desapareguda.

El nom del retaule correspon a la milícia urbana creada en 1365 per Pere IV el Cerimoniós, integrada per un centenar de ballesters que anaven vestits d'hàbit blanc amb la creu de Sant Jordi i adornaven el seu cap amb una ploma de garsa.