Notícies

« Ves enrere

Carlos Reyero, nou director del Museu de Belles Arts de València

Carlos Reyero, nou director del Museu de Belles Arts de València

València (23.07.2019). La Conselleria d'Educació, Cultura i Esport nomenarà director del Museu de Belles Arts de València a Carlos Reyero Hermosilla. La selecció per a cobrir aquesta plaça s'ha realitzat aplicant el Codi de Bones Pràctiques en la Cultura Valenciana.

Una comissió d'experts ha avaluat els projectes presentats, ha entrevistat les persones candidates i n'ha elevat un informe valoratiu per a l'elecció. Carlos Reyero Hermosilla destaca per la seua llarga trajectòria i prestigi professional i ha presentat un projecte amb un conjunt d'idees que constitueixen una base objectiva per a iniciar un procés de renovació del Museu de Belles Arts de València.

Carlos Reyero Hermosilla (Santander, 1957) és catedràtic d'Història de l'Art i subdirector del Departament d'Història i Teoria de l'Art a la Universitat Autònoma de Madrid. Amb anterioritat ha sigut professor a la Universitat de Cantàbria (1981-82) i catedràtic a la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona (2010-2015).

És especialista en arts visuals des del segle XVIII a les primeres dècades del segle XX i va fer la seua tesi doctoral sobre la pintura d'història a Espanya (1985). Ha realitzat estades d'investigació al Museu d'Orsay (1989) i a la Universitat de la Sorbona-Nouvelle, París III (2018).

Autor de quasi 300 treballs d'investigació publicats en revistes, llibres, actes de congressos i catàlegs, ha sigut comissari i assessor científic de diverses exposicions i ha impartit nombrosos cursos especialitzats i conferències en institucions educatives, centres culturals i museus.

També és acadèmic de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona (2011) i de l'Acadèmia de la Història de Madrid (2012).

Projecte de direcció
El projecte que ha presentat per a dirigir el Museu de Belles Arts de València se centra en la necessitat d'adaptar els museus històrics al segle XXI i buscar fórmules per a acostar el Museu a les generacions més joves.

Així mateix, planteja aprofitar la legitimitat històrica i el valor incalculable de les col·leccions per a reivindicar l'existència dels museus i generar un espai crític de reflexió on passat, present i futur es combinen per a crear una nova consciència i un nou relat museístic.

Entre els objectius estableix realçar la singularitat i la importància de les col·leccions del Museu de Belles Arts i millorar-ne la projecció autonòmica, estatal i internacional.

Afig com a prioritat la d'enfortir el caràcter públic del museu adaptant el seu funcionament a la diversitat de tots els públics i establir un programa d'estudi i restauració de la col·lecció. Tot això en col·laboració amb els responsables de Cultura de la Generalitat i del Ministeri de Cultura.

Quant a la programació d'exposicions, proposa mantindre les exposicions monogràfiques en què es revisa l'obra dels pintors vinculats al territori valencià; a més d'impulsar exposicions que connecten amb qüestions d'actualitat com la perspectiva de gènere, la violència, el dolor, les creences, els mites i els fetitxismes; així com mostres expositives que contextualitzen les col·leccions del Museu amb incorporacions puntuals d'altres institucions en què s'aprofiten dibuixos, gravats, il·lustracions gràfiques, llibres i fotografies, a més de pintures i escultures.

A més, planteja destinar una sala del museu per a presentar noves adquisicions, donacions, obres restaurades o muntatges derivats dels estudis científics que es realitzen.

Altres actuacions reflectides en el projecte són convertir el Belles Arts en un espai de debat i coneixement obert a la participació i al diàleg per a generar una reflexió crítica al voltant de la història i l'estètica; impulsar les possibilitats educatives de l'espai, millorant l'accessibilitat material i intel·lectual a les obres; promoure activitats expositives dins i fora del museu per a millorar la difusió de les col·leccions i, al mateix temps, potenciar-la a través dels mitjans digitals; dotar de panells informatius actualitzats totes les sales; i adaptar els itineraris als diferents nivells de comunicació i comprensió historicoartística del públic.

En l'apartat d'investigació, considera necessari establir relacions de col·laboració estreta amb altres museus i centres d'investigació, amb especial atenció a les universitats; promoure beques d'investigació que faciliten l'acollida i la formació d'estudiants i professionals joves; reforçar els departaments de conservació i restauració; i dissenyar un programa editorial que facilite la identificació visual i intel·lectual de les publicacions del Museu.

Comissió d'experts
La comissió d'experts que ha analitzat les propostes de les persones presentades a dirigir el Museu de Belles Arts de València estava composta per Raquel Tamarit, secretària autonòmica de Cultura i Esport; Carmen Amoraga, directora general de Cultura i Patrimoni; Manuel Borja Villel, director del Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofía; Leticia Ruiz, cap del Departament de Pintura Espanyola del Renaixement al Museu del Prado; Nuria Enguita, directora de Bombas Gens; Yolanda Gil, professora del Departament d'Història de l'Art de la Universitat de València; Rosalía Torrent, professora d'Estètica i Teoria de les Arts de la Universitat Jaume I de Castelló i directora del Museu d'Art Contemporani de Vilafamés; i Amparo Carbonell, acadèmica de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles i vocal del Consell Valencià de Cultura.