Comunicació

El Retaule del Centenar de la Ploma

València (16.06.2020). La predel·la del Retaule de Sant Jordi del Centenar de la Ploma s'exposa des de hui en el Museu de Belles Arts de València (sala 19, planta primera) perquè els visitants puguen seguir en directe la restauració que està realitzant l'Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació (IVCR+i).

La predel·la, del segle XV, va arribar a València el mes d'abril de 2019 procedent del Victoria and Albert Museum de Londres i està sent investigada i restaurada per l'IVCR+i. Tal com es va anunciar, l'última fase de restauració, la que correspon a la reintegració cromàtica, es farà de cara al públic.

Els tècnics de l'IVCR+i que realitzen la restauració treballen en el seu horari habitual de 08:00 a 15:00 hores i han establit un horari d'atenció al públic per a contestar a les preguntes que els formulen: de dimarts a divendres, de 12:00 a 13:00 hores.

Els treballs que es realitzaran són: en la primera fase d'intervenció es reintegraran les xicotetes llacunes que presenta l'obra amb pigments a l'aigua; i una segona fase d'ajust o retoc amb colors al vernís. La tècnica que s'emprarà és el rigattino o puntillisme, que és totalment discernible amb l'original. Aquesta intervenció és reversible, i els criteris de la mateixa han sigut consensuats amb els tècnics del Victoria & Albert Museum.

A causa de les condicions de seguretat que regeixen en tot el Museu per a previndre contagis pel COVID-19, la sala té aforament limitat. Allí a més es pot visualitzar un vídeo que explica tots els estudis científics i el procés de restauració realitzat al llarg d'aquests mesos.

La predel·la ha sigut sotmesa a un procés d'intervenció de restauració i a una sèrie de tractaments per a d'aquesta manera retornar l'obra a un estat de conservació adequat. Estarà exposada en el Museu de Belles Arts de València fins al mes d'octubre que tornarà al museu de Londres.
Gòtic internacional valencià

El Retaule del Centenar de la Ploma, atribuït a Miquel Alcanys i Marçal de Sax -i probablement altres pintors establits a València- i pintat a inicis del segle XV, estava situat en la desapareguda església de Sant Jordi de València. Aquest retaule és un referent fonamental del gòtic internacional valencià i representa en una de les seues escenes principals la batalla del Puig, que va obrir les portes a la conquesta de València en 1238.

Amb unes dimensions de 6,60 x 5,50 m, el retaule està format per cinc carrers, amb el central dedicat a la lluita de sant Jordi contra el drac, a dalt la batalla del Puig de 1237 i en la cimera la coronació de la Mare de Déu i Crist assegut en majestat dominant la composició del conjunt. Als carrers laterals se situen setze escenes al·lusives a la llegenda de sant Jordi, coronades pels quatre evangelistes. En els entrecarrers es disposen vint-i-quatre profetes, i en la polsera els dotze apòstols, alternats amb l'emblema de la Creu de Sant Jordi i una ballesta. Finalment, en la predel·la es representen deu escenes de la Passió de Crist, mancant una part central desapareguda.

La Generalitat va signar un conveni amb el Victoria and Albert Museum de Londres perquè la predel·la del retaule fora traslladada a València amb la finalitat que l'IVCR+i poguera realitzar una investigació multidisciplinària que comprén tres aspectes: la història de l'objecte i l'estudi històric estilístic (historiadors de l'art) i l'estudi material (restauradors i científics).