Comunicació

El Museu de Belles Arts reuneix els participants que han pintat ‘L'oïda’ de Miquel March des de les seues cases durant el confinament

València (17.07.2020). El Museu de Belles Arts de València va reunir ahir dijous a les persones que han participat a recrear l'obra L'oïda de Miquel March des de les seues cases durant el confinament.

Per a celebrar el Dia Internacional dels Museus, des de 2015 el Museu realitza anualment una activitat de pintura col·laborativa entre els ciutadans de manera presencial a les sales del Museu. A causa de l'emergència sanitària per la COVID-19, enguany la recreació del quadre s'ha realitzat de manera virtual.

Els participants han pintat la seua part del llenç des de les seues cases emprant tècniques variades que han format un mosaic ple de diversitat artística i de creativitat.

Ara, finalitzat l'estat d'alarma, el Museu de Belles Arts ha reunit els participants perquè puguen contemplar la imatge resultant i l'obra d'art creada amb les seues aportacions.

Ha sigut una trobada en la qual s'han pogut compartir les emocions que s'han experimentat durant els últims mesos en què propostes com aquesta han fet més suportables aquests moments tan especials que a tots ens ha tocat viure. L'art, una vegada més, ha sigut un refugi on ens hem trobat fora de perill.

Com en les edicions anteriors, l'activitat ha sigut dirigida per l'artista Tina McCallan i ha participat en ella més d'un centenar de persones. La pintura L'oïda de Miquel March (València, ca. 1633-1670), que pertany a la col·lecció permanent del Museu de Belles Arts de València i pot visitar-se a les seues sales de la primera planta, forma part d'una sèrie al·legòrica relativa als cinc sentits realitzada pel pintor i que es trobava incompleta en el moment del seu lliurament a l'Acadèmia de Sant Carles. En ella mostra la seua habilitat com a pintor de temàtica profana, combinant la pintura de gènere amb la naturalesa morta i la rondalla al·legòrica, descrita en termes simbòlics i elements que possiblement tanquen un missatge moral.

Una reproducció de la imatge resultant de l'activitat romandrà exposada al públic en el vestíbul principal del Museu de Belles Arts i podrà visitar-se durant tot l'estiu de 2020.

Així és com ens han relatat la seua experiència alguns dels participants:

"Sempre havia volgut participar en una recreació d'un quadre amb esta tècnica conjunta, i el confinament ha fet que tornara a pintar després de més de deu anys. M'ha agradat molt la experiència."

"Vaig gaudir molt perquè buscava i rebuscava el mínim detall de la composició pensant quins sons o melodies eixiran de la flauta. El poder compartir la recreació del quadre significa satisfacció i plenitud de col.laborar en aquesta empresa."

"He tingut la sensació d'estar fent un exercici d'experimentació cap a l'abstracció."

"Me gusta Mucho pintar y disfruté mucho. Hice una primera versión y la recorté, después hice otra, he enviado las dos... Mis padres me han comprado un maletín de pintura de principiante para aprender a pintar."

"Una buena experiencia formar parte de una obra colaborativa, me recuerda a un juego de palabras "cadáver exquisito" aplicado por los surrealistas, que es la creación de una idea pasando por varias manos. También me han servido estos dos cuadrados de ejercicio para mi aprendizaje en óleo así que ha sido una muy grata experiencia."

"Me ha gustado la experiencia. Creo que este tipo de prácticas con el arte convierten a los museos en espacios vivos, atractivos, donde socializar y dialogar con las obras. Fomentan el interés por el arte en general y las visitas y deleite por una obra/colección en particular. Sin duda, una de las mejores medicinas: el Arte en cualquiera de sus variantes y manifestaciones; incluso en la distancia y en confinamiento. El arte ha de generar más arte y más historia del arte."

"I really enjoyed it! I am really into art and especially painting. It made me want to visit the museum more now."

"I loved being one part of this large mosaic. It's like a patchwork. I love the idea of creating the artwork with many people online. And no one having to be ‘professional'. I have never heard of this artist or seen this painting before."