Trànsit de la Mare de Déu

Trànsit de la Mare de Déu

Trànsit de la Mare de Déu

Joan Reixach (Documentat a València entre 1437 i 1486)

Va ingressar al Museu de Belles Arts de València amb la desamortització procedent d'un retaule de la cartoixa de Porta Coeli. D'aquest conjunt del cenobi cartoixà, el Museu conserva també una predel·la amb cinc històries de la Passió de Crist i cinc taules soltes pertanyents a les polseres amb figures de profetes.

El passatge representat, el Trànsit o Dormició de la Mare de Déu, que va tindre un gran desenvolupament en l'àmbit valencià a causa de l'abundància de retaules dedicats als Gojos marians, no apareix en els textos evangèlics sinó que va ser recollit per alguns apòcrifs i la Llegenda Daurada. L'augment de la devoció mariana durant l'Edat mitjana va possibilitar el desenvolupament plàstic d'aquestes narracions on es relatava el passatge de la mort de la Mare de Déu. Els apòstols es disposen al voltant del llit mortuori, destacant les figures de sant Joan, que subjecta la palma del Paradís, símbol de la victòria sobre la mort, i de sant Pere, vestit com a oficiant amb alba i capa pluvial i sostenint el llibre d'oracions i l'encenser. Joan Reixach, tant en aquest exemplar com en altres coneguts, representa la Coronació de la Mare de Déu fonent-la amb l'escena de la seua Dormició o mort, la qual cosa li permet presentar la Mare de Déu amb corona en ser rebuda per Crist després del trànsit de la seua agonia.

Datació:

ca. 1439

Tècnica:

Tremp i or sobre fusta

Dimensions:

127 x 110 cm

Número d'inventari:

211

Procedència:

Cartoixa de Santa Maria de Porta Coeli, Serra (València)