Exposicions pasades

IV centenari de la mort de Cervantes

IV centenari de la mort de Cervantes

IV centenari de la mort de Cervantes

José López Tomás: 'La mort del Quixot' (Museu de Belles Arts de València)

 

El Museu de Belles Arts de València rendix homenatge a Miguel de Cervantes en el IV centenari de la seua mort amb la presentació d'una pintura de l'artista alacantí José López Tomás (Alacant, 1869 - València, 1939) que representa un dels capítols d'El Quixot, la gran novel·la d'este literat universal, en concret aquell que fa referència a la recuperació de l'enteniment del Quixot després de les seues trepidants aventures cavalleresques.

En los nidos de antaño no hay pájaros hogaño, títol original de la pintura, incorpora tots els personatges amb què s'inicia esta gran novel·la de la literatura castellana: el Quixot, malalt en el llit, adoptant el seu acostumat dramatisme i severitat en el seu discurs; Sancho Panza, agenollat i afectat, i el capellà assentat que assistix al gentilhome; les dos figures masculines als peus del llit sens dubte són el barber (que en l'obra final porta el llavamans en la mà dreta) i el llicenciat amb la beca roja. En l'altre costat, la neboda de peu i plorant desconsoladament, i l'ama amb les mans sobre el pit en senyal de dolor.

José López Tomás va ser deixeble de Lorenzo Casanova i contemporani de Pericás, Hernández i Bañuls, i va saber compaginar la seua carrera artística amb el seu treball en el Banco Castellano, del que va arribar a ser subdirector general. Un home verdaderament polifacètic, ja que junt amb el seu taller de pintura a Valladolid (també es va dedicar a l'escultura) va guanyar la càtedra d'anglés en l'Escola de Comerç d'eixa mateixa ciutat i inclús va realitzar traduccions de Shakespeare i Molière. També va escriure obres sobre l'art amb un marcat caràcter didàctic i teòric. La seua pintura és plenament acadèmica, amb un estudi profund de la composició per al que realitza diferents estudis i dibuixos previs, i on l'equilibri de les parts amb el tot és el tret principal, tal com es percep en esta superba tela.

L'obra va ser generosament donada al Museu l'any 2004 pel senyor Rafael López Álvarez, fill del pintor, i després de romandre uns anys en els magatzems protegida i enrotllada, ha sigut feliçment restaurada per l'IVC+R.

Este homenatge es completa amb un exemplar de l'edició de 1865 d'El Quixot procedent de la Casa Museu Pinazo (Godella), obert per l'escena en què s'inspira l'artista per a realitzar la seua obra, i un retrat de José López Tomás (ca. 1900) pintat pel seu bon amic Lorenzo Pericás Ferrer (Alcoi, 1863 – Alacant, 1912) procedent de la col·lecció del senyor José Manuel López Lita, nét també de l'artista, que s'ha volgut sumar d'esta manera a esta xicoteta mostra.

A pesar que la vinculació de Cervantes amb València està ben documentada, ha passat inadvertida per a molts. Al final de la captivitat a Alger, en 1580, l'escriptor tocarà terra espanyola en el port de Dénia i després seguirà camí fins a València, on desfilarà en processó d'acció de gràcies i passarà les seues primeres setmanes de llibertat. Servisca així este xicotet homenatge per a reivindicar-la.

Dates: 14 setembre - 31 desembre 2016 (prorrogada fins al 22 de gener de 2017)
Lloc: Sala P de la col·lecció permanent
Produïda per: Museu de Belles Arts de València