Exposicions pasades

INTACTA MARIA. Política i religiositat en l'Espanya barroca

INTACTA MARIA. Política i religiositat en l'Espanya barroca

INTACTA MARIA. Política i religiositat en l'Espanya barroca

Si la Mare de Déu va patir o no el pecat original va ser un debat obert en el si de l'Església fins a 1854 i, no obstant això, la seua Immaculada Concepció va impregnar la vida dels creients des de molt abans. La mostra Intacta Maria. Política i religiositat en l'Espanya barroca, analitza el procés de fabricació de la devoció a la Immaculada Concepció de Maria en el segle XVII. A partir de 1616, la Monarquia Hispànica es va situar de manera decidida del costat dels defensors d'este misteri, convertint la defensa de l'anomenada piadosa opinió en un assumpte d'estat.

La pressió espanyola acabaria obtenint dels papes Pau V, Gregori XV i Alexandre VII l'expedició d'una sèrie de decrets en 1617, 1622 i 1661. Tots ells van ser favorables a la doctrina, però el més interessant de l'assumpte va ser que la Immaculada es va convertir, durant el procés, en la principal devoció de la Península Ibèrica i en un senyal d'identitat per a tots els seus habitants. Esta socialització afectiva multitudinària no pot entendre's sense una paral·lela campanya propagandística que, a través de quadres, escultures, obres de teatre, poemes i festes va aconseguir un èxit fulgurant. En cinquanta anys la Concepció va passar de ser un debat doctrinal a un senyal d'identitat i, si hi ha quelcom que pot retratar este mig segle, és l'art.

Esta verdadera campanya de marketing és narrada a través de cinquanta-tres obres especialment seleccionades per a afrontar tots els aspectes de la polièdrica construcció del misteri concepcionista. Les pintures, escultures, llibres i estampes exposats procedixen del Museu de Belles Arts de València, el Museu Nacional d'Escultura de Valladolid, l'Ajuntament de València, la Catedral de Sevilla, la Universitat de València, la Biblioteca Valenciana, el Museu de Belles Arts de Granada, la Biblioteca Nacional d'Espanya, el Museu d'Osca, el Museu d'Història de Madrid, la Catedral de València, el Museu Nacional del Prado, l'Ajuntament de Sevilla, la Reial Parròquia de Sant Andreu de València, el Museu de Belles Arts de Sevilla, l'Arquebisbat de València, l'Arquebisbat de Sevilla, el Reial Col·legi Seminari de Corpus Christi de València i l'Arxiu Històric Provincial de Granada.

EXPOSICIÓ
30 novembre 2017 - 8 abril 2018
Sala Joanes d'exposicions temporals

Comissari: Pablo González Tornel (Universitat Jaume I de Castelló)

Produïda per: Museu de Belles Arts de València