Exposicions pasades

El naixement d'una pintura: del visible a l'invisible

El naixement d'una pintura: del visible a l'invisible

Esta exposició mostra, per mitjà de la reflectografia infraroja d'alta resolució, els dibuixos subjacents que van fer, abans d'aplicar les capes de color, un selecte grup d'artistes espanyols, italians i flamencs dels segles XV i XVI. Estos grans pintors del passat no haurien pogut imaginar que en el futur els investigadors aconseguirien contemplar els seus dissenys, que revelen la personalitat dels seus traços plens de vigor i bellesa.

L'estudi d'estos dibuixos, ocults durant tants anys, ajuda a determinar els instruments i els materials pictòrics emprats pels artistes, com el carbonet, el llapis negre, el pinzell o la punta metàl·lica, a més de les distintes maneres en què plantejaven el procés creatiu de les seues obres: dibuix a mà alçada, mètodes de transposició dels esbossos exempts i canvis de composició. Tot això aporta una informació inèdita a l'hora de conéixer el naixement d'una pintura.

Al costat d'estos documents s'exposen algunes radiografies i estudis de perspectiva traçats a partir de la reflectografia infraroja. L'examen en conjunt de la documentació tècnica d'un quadre permet establir les característiques artístiques dels grans mestres i dels seus tallers, així com resoldre problemes d'iconografia i, fins i tot, d'autoria en determinades obres.

L'exposició, organitzada pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, és fruit d'un projecte científic de col·laboració entre l'Institut Valencià de Conservació i Restauració de Béns Culturals, el Museu de Belles Arts de València, el Museu Nacional del Prado i la Universitat de Milà, en què s'ha desenvolupat el prototip d'alta resolució sensible a l'infraroig que ha permés descobrir els dibuixos ocults dels pintors i aprofundir, així, en el coneixement de les seues obres mestres.

El Museu de Belles Arts de València ha cedit en préstec per a l'ocasió onze pintures sobre fusta, pertanyents a la seua col·lecció estable: Sant Lluc rebent de la Mare de Déu la seua verònica (núm. inv. 249), de Llorenç Saragossà; la taula amb la Verònica de la Mare de Déu i l'Anunciació (núm. inv. 406), de Gonçal Peris Sarrià; el rei David (núm. inv. 231), de Joan Reixach; la taula central del Retaule dels Tres Reis (núm. inv. 292), del Mestre dels Perea; la Predel·la amb Santes (núm. inv. 212, 213 i 214), de Vicent Macip; un Calvari (núm. inv. 216), de Francesc d'Osona; Crist davant de Pilat (núm. inv. 189), de Roderic d'Osona; la Pietat (núm. inv. 203), del Mestre d'Artés; la Resurrecció de Crist (núm. inv. 457), de Fernando Yáñez de l'Almedina; les Bodes místiques del Venerable Anyes (núm. inv. 301) i el Sant Sebastià (núm. inv. 2/94), ambdós de Joan de Joanes.

També s'exhibiran obres procedents de l'Ajuntament de València, el Museu Nacional de Ceràmica i de les Arts Sumptuàries "González Martí", la Catedral de València, l'Església Arxiprestal de Sant Jaume de Vila-real (Castelló), i el Reial Col·legi Seminari de Corpus Christi de València.

Dates: 14 juliol - 14 novembre 2010
Lloc: Sales Joanes i Ribalta
Comissaris: Carmen Garrido Pérez (cap del Gabinet de Documentació Tècnica del Museu del Prado) i Duilio Bertani (responsable científic del Centro di Riflettografia Infrarossa e Diagnostica dei Beni Culturali de la Università degli Studi de Milán)
Produïda per: Generalitat Valenciana. Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana