Actualidad

« Ves enrere

'Dama de perfil', de Diego Velázquez

'Dama de perfil', de Diego Velázquez

 

05.04.2017.- El Museu de Belles Arts de València ha presentat Dama de perfil, una pintura inèdita del mestre del Segle d'Or espanyol Diego Velázquez (1599-1660) que formarà part de la col·lecció permanent del Museu a partir del pròxim mes de maig.

El quadre és un oli sobre tela, de 24,5 x 18,5 cm, que representa l'esbós d'una dona, pintat a la "prima" a base de tocs molt ràpids que capten  l'essència del personatge amb gran facilitat. El cap està col·locat de perfil, i deixa de manera insinuant en el seu frontal, el si dret a l'aire.

L'obra va ser pintada en el primer viatge de Diego Velázquez a Itàlia, entre 1629 i 1631. D'esta època són els quadres Apol·lo en la farga de Vulcà (La farga), La túnica de Josep i les dos versions de la Vil·la Medici, entre altres.

Dama de perfil forma parte de la Col·lecció Delgado el propietari de la qual la cedix al Museu de Belles Arts de València per a ser exposada en una mostra temporal el pròxim mes de maig i posteriorment estarà depositada en comodat al Museu.

La doctora en Història de l'Art i conservadora de Museus, que va treballar com a Cap del Gabinet de Documentació Tècnica del Museu Nacional del Prado, Carmen Garrido, ha autentificat el quadre. Garrido és autora dels llibres Velázquez: técnica y evolución (Madrid, Museu Nacional del Prado 1992), Velázquez; la técnica del genio (Madrid, Encuentro Ediciones 1998, en col·laboració amb Jonathan Brown) i El trazo oculto. Dibujos subyacentes en pinturas del siglo XV y XVI (cat exp, Madrid, Museu Nacional del Prado, 2006, en col·laboració amb Gabriele Finaldi).

A més de Carmen Garrido, en la presentación del quadre han participat la directora general de Cultura i Patrimoni, Carmen Amoraga, i el director del Museu de Belles Arts, José Ignacio Casar Pinazo.

Carmen Amoraga ha mostrat "la seua satisfacció perquè siga el Museu de Belles Arts de València el depositari d'esta obra desconeguda fins ara d'un dels pintors espanyols universalment conegut". Amoraga ha avançat que l'esbós s'integrarà dins de la col·lecció permanent del museu a les sales de pintura italiana i espanyola.

Per la seua banda el director del Museu, José Ignacio Casar, ha reiterat "la importància que s'haja donat a conéixer este nou Velázquez al Museu de Belles Arts de València", així com ha agraït a la Col·lecció Delgado "el fet d'haver seleccionat el nostre museu per a la presentació". Al mateix temps ha insistit sobre la necessitat de "mimar" als col·leccionistes particulars ja que contribuïxen de manera molt activa a la custòdia, estudi i difusió del nostre patrimoni.

La conservadora d'art, Carmen Garrido, ha oferit detalls de Dama de perfil que representa un avanç dins de la pintura de Velázquez, ja que el personatge guanya en volum i desenvolupament i el pintor aconseguix amb soltesa portar a la tela l'espai interposat entre el fons i la figura.

La radiografía revela que la tècnica seguida per l'artista i els materials amb què ha sigut pintada respon a l'estil practicat durant la seua estada a Roma. Velázquez va començar a pintar sobre teles d'alta densitat de fils, a incorporar la llum als quadres, a utilitzar 'albayalde' com a blanc fonamental de les seues obres i a treballar cada vegada amb menys quantitat de pintura que li permetia una execució ràpida.

Segons explica la doctora Carmen Garrido en la seua argumentació per a atribuir el quadre a Velázquez, en l'inventari realitzat per Gaspar de Fuensalida en la Vila de Madrid el 8 d'agost de 1660, en la Casa del Tresor, a la mort de Diego Velázquez i de la seua dona Juana Pacheco apareix una entrada en la línia primera del Fol. 699r que diu: "Otro retrato de media cara de un borrión". Si prenem la paraula 'borrión', segons s'ha interpretat, com a esborrall, pràctica molt habitual dels pintors venecians i posteriorment dels espanyols Greco i Velázquez, podria ser este esborrall el descrit? La paraula esborrall és emprada pels tractadistes espanyols antics, com Pacheco o Palomino, referida a una taca, apunt o esbós realitzat de manera ràpida a colp de pinzell, precisament tal com està pintat este quadre.

La negociació del depòsit d'esta col·lecció es va iniciar el passat any pel conservador d'art, José Gómez Frechina, el conservador del Museu de Belles Arts de València, David Gimilio, i el director del Museu, José Ignacio Casar Pinazo.

El Museu de Belles Arts de València té dos quadres del pintor Velázquez: Sant Simón de Rojas difunt, depòsit de la Col·lecció del Duc de l'Infantado, i l'Autoretrat procedent de la col·lecció de l'Acadèmia de Sant Carles.