Visualització de contingut web

El museu fora del museu

El Museu de Belles Arts de València rep nombroses peticions de préstec d'obres per a exposicions temporals. Amb la participació de les nostres obres en exposicions en tot el món donem a conéixer el patrimoni valencià i el fem més accessible, a més d'enriquir el coneixement de la col·lecció permanent del Museu.

Michelangelo & Sebastiano

15.03.2017 a 25.06.2017
National Gallery, Londres

Esta exposició unix per primera vegada les obres de dos grans mestres del Renaixement italià: Michelangelo Buonarroti (1475-1564) i Sebastiano del Piombo (1485-1547), que van ser amics i col·laboradors durant un quart de segle. L'exposició traça un recorregut per unes setanta obres ―entre pintures, dibuixos, escultures i cartes― que Michelangelo i Piombo van produir abans, durant i després de la seua amistat.

El Museu de Belles Arts de València ha cedit en préstec l'Aparició de Crist als apòstols (Inv. 1466), obra que el pintor Francesc Ribalta va copiar d'una de les taules, hui perduda, de l'espectacular tríptic del Piombo que Jeroni Vich va traslladar a València en 1521 al seu retorn d'Itàlia al finalitzar la seua etapa com a ambaixador de la Corona espanyola, tríptic que seria especialment transcendent per a l'art valencià de finals del segle XVI en artistes com Vicent Macip, Joanes i inclús Ribalta ja en la primera mitat del segle XVII, que van trobar en Piombo un univers nou que els va moure a canviar radicalment el seu concepte de la pintura.

 

Carles III. Projecció exterior i científica d'un regnat il·lustrat

16.12.2016 a 26.03.2017
Museu Arqueològic Nacional, Madrid

Exposició que revisa la figura de Carles III, protagonista d'un dels grans regnats de la història d'Espanya, en el marc dels actes commemoratius del III centenari del seu naixement. La mostra posa en valor dos qüestions fonamentals de la seua trajectòria: la política exterior i l'aportació científica i cultural espanyola, així com el paper exercit per la Corona en la promoció del coneixement.

L'exposició acull un centenar de peces pertanyents a quasi quaranta institucions espanyoles i estrangeres (procedents de museus d'Itàlia i del Regne Unit), algunes d'elles poc conegudes, prestades per primera vegada i restaurades per a l'ocasió.

El Museu de Belles Arts de València ha cedit en préstec l'obra de Manuel Camarón Meliá Al·legoria de Carles III i l'Acadèmia (Inv. 653), realitzada en 1783 segons el tema imposat per l'Acadèmia de Sant Carles per a la primera classe de pintura en la convocatòria del concurs general de premis d'eixe any.

Metapintura. Un viatge a la idea de l'art

15.11.2016 a 19.02.2017
Museu Nacional del Prado, Madrid

"Metapintura" pretén fer reflexionar sobre dos fenòmens complementaris. D'una banda, el fet de que durant els segles XVI, XVII i XVIII no existia una concepció de la història en termes nacionals sinó un concepte molt més ampli de la idea de l'art, un llenguatge universal que no coneixia fronteres. D'altra banda, a través de la presència de Jovellanos i dels primers escrits espanyols moderns sobre història de l'art a la mostra, el visitant podrà entendre com a finals del segle XVIII naix una concepció moderna de la història de l'art lligada a la història nacional.

I tot això per mitjà d'un itinerari expositiu molt variat que inclou 137 obres entre pintures, dibuixos, estampes, llibres, medalles, peces d'arts decoratives i escultures, de les quals 22 han sigut prestades per 18 museus i col·leccionistes diferents com la Fundació Casa d'Alba, la National Gallery de Londres, el Museu de Belles Arts de Sevilla, el Banc d'Espanya, o el Museu de la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando.

De les col·leccions del Museu de Belles Arts de València participen dos obres a l'exposició: Sant Lluc evangelista (Inv. 471), oli de Francesc Ribalta, i Sant Lluc rebent la Verònica de la Mare de Déu (Inv. 249), tremp sobre fusta de Llorenç Saragossà.

Peppino Benlliure: 1884-1916. L'eterna joventut

08.11.2016 a 26.03.2017
Casa Museu Benlliure, València

Exposició monogràfica dedicada a qui fóra un dels més prometedors artistes de la denominada Joventut Artística Valenciana, mort prematurament als 31 anys d'edat, en ple procés de creació: el jove Josep Benlliure Ortiz, fill del mestre Josep Benlliure, i més conegut com Peppino Benlliure.

La mostra oferix més de 150 peces, entre pintures, documents i fotografies, la major part d'elles propietat del propi museu, i altres cedides per col·leccionistes privadament i principalment pel Museu de Belles Arts de València, que ha prestat cinc pintures: Carmen la clavariesa (Inv. 760), La vella del cresol (Inv. 764), Vista de Roma des de l'Acadèmia Espanyola de Belles Arts (Inv. 765), Dinar en l'asil d'ancians d'Assís (Inv. 758), i un Autoretrat de Benlliure Ortiz (Inv. 766).

El nu en l'obra d'Ignacio Pinazo

03.11.2016 a 05.02.2017
Almodí. Sala municipal d'exposicions, València

16.02.2017 a 21.05.2017
Museu de Belles Arts de Castelló

Per la seua desafectació moral, per la seua tècnica i per la seua modernitat, el tractament de les formes nues constituïx un dels elements més destacats de l'obra d'Ignacio Pinazo.

L'exposició documenta les principals aproximacions de Pinazo a l'anatomia humana en un recorregut que permet comprendre millor les innovacions conceptuals del pintor en un dels objectes més importants de la història de l'art: el nu.

El Museu de Belles Arts de València ha cedit en préstec dos obres: Xiquet nu en el bressol (Inv. 731), llenç realitzat per Pinazo en 1879, i Xiqueta nua assentada (Inv. 1097), taula de 1887 procedent dels fons de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles.

L'Art de les Nacions. El Barroc com a Art Global

22.10.2016 a 30.01.2017
Museu Internacional del Barroc, Puebla (Mèxic)

Durant els segles XVII i XVIII les societats occidentals van experimentar els efectes d'una de les primeres globalitzacions, generada per l'encontre entre Europa i Amèrica.

El Barroc pot ser considerat el primer art global de la història universal. Este és l'argument de l'exposició que el Museu Internacional del Barroc alberga, els grans temes de la qual giren al voltant de les idees de la mundialització de la cultura, la sensualitat en les arts, la teatralitat, la representació del poder i la religió.

El Museu de Belles Arts de València ha cedit en préstec dos obres de la seua col·lecció: un Bodegó amb ceràmica, de Tomás Yepes (Inv. 3/96) i la Magdalena penitent de Pedro Orrente (Inv. 2350).

El Siglo de Oro. Die Ära Velázquez

01.07.2016 a 30.10.2016
Gemäldegalerie, Berlín (Alemanya)

25.11.2016 a 26.03.2017
Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung, Munich (Alemanya)

Sota l'alt patrocini de Sa Majestat el Rei Felip VI i el President de la República Federal d'Alemanya, Joachim Gauck, l'exposició El Siglo de Oro. Die Ära Velázquez (L'època de Velázquez) mostra la diversitat de la pintura, l'escultura i l'obra gràfica espanyoles del segle XVII a través dels centres artístics més importants del moment: Toledo, València, Sevilla i Madrid, amb 150 obres mestres de 64 col·leccions públiques i privades d'Europa i EUA.

El Museu de Belles Arts de València ha cedit quatre pintures a la mostra: l'Abraç de Sant Francesc d'Assís al Crucificat (Inv. 478) i un Sant Pau (Inv. 483) de Francesc Ribalta, el Martiri de Sant Jaume el Menor (Inv. 5/88) de Pedro Orrente, i El Beat Simón de Rojas, difunt de Velázquez (en depòsit al Museu).