Visualització de contingut web

El museu fora del museu

El Museu de Belles Arts de València rep nombroses peticions de préstec d'obres per a exposicions temporals. Amb la participació de les nostres obres en exposicions en tot el món donem a conéixer el patrimoni valencià i el fem més accessible, a més d'enriquir el coneixement de la col·lecció permanent del Museu.

El segle XIX en el MUBAG. De la formació a la plenitud d'un artista

20.07.2017 a 30.06.2018
Museu de Belles Arts Gravina, Alacant

L'exposició vol donar a conéixer la carrera i els èxits dels principals artistes presents en la col·lecció de la Diputació d'Alacant que van destacar a partir de la segona mitat del segle XIX i que van contribuir a donar forma a l'anomenada "escola valenciana", hui referent en la Història de l'Art Espanyol.

La mostra culmina amb dos espai que es renoven temporalment: el de l'Artista Destacat, espai destinat a ressaltar la figura d'un artista alacantí per a aprofundir en la seua vida i obra amb un muntatge expositiu atractiu entorn de la peça seleccionada per a l'ocasió; i el del Reconeixement Internacional, que es dedica als èxits en l'estranger dels artistes presents en l'exposició o coetanis i vinculats d'alguna manera a la cultura d'Alacant.

La quarta edició de l'espai Reconeixement Internacional està dedicat a la renovació del paisatge en Antoni Muñoz Degraín, conformada per cinc obres del mestre valencià cedides pel Museu de Belles Arts de València: Un racó de Venècia (Inv. 939); Un drama en Sierra Nevada. Granada (Inv. 977); Castell feudal (Inv. 967); El Líban des del mar (Inv. 943); i Congost dels Gaitanes (Inv. 952).

Signum. La glòria del Renaixement al Regne de Múrcia

17.07.2017 a 01.12.2017
Antiga església de la Companyia de Jesús, Caravaca de la Cruz

Dins del programa de l'Any Jubilar 2017 de Caravaca de la Cruz, l'exposició Signum ens oferix l'oportunitat de contemplar l'esplendor del Renaixement a través de prop de cent obres mestres creades entre els segles XV i XVII, entre ells algunes de les millors obres artístiques que van sorgir durant eixa època a l'antic Regne de Múrcia.

Entre les peces, destaquen l'arcuació del Castell de Vélez Blanco i les taules de la Història de la Vera Creu, creades per Hernando de Llanos entorn de 1520, les quals formen part del retaule de la Capella de la Creu de la Basílica-Santuari de la Santíssima i Vera Creu de Caravaca i que han sigut restaurades recentment.

El Museu de Belles Arts de València ha cedit en préstec la taula de la Mare de Déu amb el Jesuset i sant Joan Baptista xiquet (Inv. 1198) de Paolo de San Leocadio (1447-1519).

L'exposició, promoguda per la Fundació Camino de la Cruz, compta amb el patrocini de la Direcció de Béns Culturals de la Comunitat Autònoma de la Regió de Múrcia.

Les imatges del poder. Poder i propaganda

29.06.2017 a 15.10.2017
Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat (MuVIM), València

Mostra que forma part del programa expositiu "Poder i Propaganda" construït pel MuVIM per a reflexionar al voltant de la transformació de les formes del poder, la seua representació simbòlica i l'imaginari propagandístic/adoctrinador del qual fan ús amb el llenguatge artístic al seu servei.

L'exposició incideix especialment en els canvis que han patit les imatges dels governants al llarg dels últims segles. Des de reis africans contemporanis fins a representants de la política actual, passant per monarques espanyols i presidents de la Diputació de València.

El Museu de Belles Arts de València ha cedit en préstec tres obres de la seua col·lecció: Espanya col·loca en el tron a Ferran VII (Inv. 654), composició al·legòrica realitzada per Vicente Rodés en 1818; un retrat de Ferran VII amb uniforme de Capità General (Inv. 592), pintat cap a 1823 per l'acadèmic Miguel Parra Abril; i el retrat d'Isabel II (Inv. 594), còpia de José Romà a partir de l'original de Federico de Madrazo, les tres procedents de la col·lecció de l'Acadèmia de Sant Carles.

El nu en l'obra d'Ignacio Pinazo

29.06.2017 a 17.09.2017
Museu d'Art, Almeria

Per la seua desafectació moral, per la seua tècnica i per la seua modernitat, el tractament de les formes nues constituïx un dels elements més destacats de l'obra d'Ignacio Pinazo.

L'exposició documenta les principals aproximacions de Pinazo a l'anatomia humana en un recorregut que permet comprendre millor les innovacions conceptuals del pintor en un dels objectes més importants de la història de l'art: el nu.

El Museu de Belles Arts de València ha cedit en préstec tres obres: Xiquet nu en el bressol (Inv. 731), llenç realitzat per Pinazo en 1879, Estudi de nu (Inv. 728) i Xiqueta nua assentada (Inv. 1097), taula de 1887 procedent dels fons de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles.

Anzo. Aïllament

29.06.2017 a 05.11.2017
Institut Valencià d'Art Modern - IVAM, València

Gran retrospectiva com a reconeixement a un artista a qui no se li havia donat fins ara la importància que mereixia. La mostra exhibeix més de 80 obres de la sèrie Aïllaments, en la qual José Iranzo Almonacid (Utiel, 1931 - València, 2006), conegut artísticament com Anzo, va treballar durant 20 anys i en la qual va abordar la solitud de l'ésser humà en un món tecnificat.

Dos obres ha prestat el Museu de Belles Arts de València per a l'ocasió: Aïllament 15 (Inv. 114/2003), pintura datada en 1968, i Aïllament 25 (Inv. 1278), realitzada en 1969.

Adsuara, Vicent i Peresejo: tres escultors mediterranis entre la tradició i la renovació

23.06.2017 a 15.10.2017
Museu de Belles Arts, Castelló de la Plana

Dedicada al castellonenc Juan Bautista Adsuara Ramos (1891-1973), al valencià Carmelo Vicent Suria (1890-1957) i a l'alcoià José Pérez Pérez, Peresejo (1887-1978), esta exposició recupera l'obra i figura de tres escultors nascuts a la vora del Mediterrani, en un moment de gran efervescència creativa de la plàstica valenciana. Hereus directes de la tradició escultòrica vuitcentista, encarnada, entre uns altres, en la figura de Mariano Benlliure, van participar en el corrent renovador de l'escultura espanyola, la denominada renovació post-Benlliure, que suposaria l'abandó de l'imperant burguesisme, així com del naturalisme impressionista iniciat pel mestre valencià, en benefici de la recuperació dels valors purament escultòrics de la forma, el volum i la massa.

El Museu de Belles Arts de València ha cedit en préstec huit escultures de Carmelo Vicent: Mirant al mar (Inv. 1407), La jove del cànter (Inv. 709), Crepuscles (Inv. 1583), Jove del cànter (Inv. 1587), Niu humà (Inv. 1584), i Dolorosa (Inv. 17/2006), obres en fusta; Crist jacent (Inv. 1588), en pedra artificial; i Tors femení (Inv. 1581), en bronze.

Carreño de Miranda. Dibuixos

19.05.2017 a 10.09.2017
Biblioteca Nacional d'Espanya, Madrid

L'obra sobre paper de qui fóra pintor de Cambra de Carles II, Juan Carreño de Miranda (1614-1685) es troba entre les més destacades del segle XVII espanyol, tant per la marcada personalitat del seu traç com pel notable influx que la seua producció va tindre en altres artistes actius a Madrid en les últimes dècades de la centúria. Carreño va traslladar als seus dibuixos elements propis del llenguatge pictòric grècies al seu domini del llapis negre, aplicat amb traços amplis i expressius, que sovint va combinar amb la sanguina i el clarió, emprant-los com si de pinzells es tractaren.

L'exposició reunix per primera vegada les peces més sobreïxents de la producció gràfica de Carreño de Miranda, la faceta com a dibuixant del qual no ha sigut estudiada en profunditat fins al moment.

El Museu de Belles Arts de València ha cedit en préstec un dibuix amb Júpiter entregant a Pandora l'urna d'or per a Prometeu (Inv. 9404), realitzat cap a 1658-1660 per Francisco Rizzi (1614-1685), qui va treballar amb Carreño de Miranda en la catedral de Toledo entre 1665 i 1671.

Michelangelo & Sebastiano

15.03.2017 a 25.06.2017
National Gallery, Londres

Esta exposició unix per primera vegada les obres de dos grans mestres del Renaixement italià: Michelangelo Buonarroti (1475-1564) i Sebastiano del Piombo (1485-1547), que van ser amics i col·laboradors durant un quart de segle. L'exposició traça un recorregut per unes setanta obres ―entre pintures, dibuixos, escultures i cartes― que Michelangelo i Piombo van produir abans, durant i després de la seua amistat.

El Museu de Belles Arts de València ha cedit en préstec l'Aparició de Crist als apòstols (Inv. 1466), obra que el pintor Francesc Ribalta va copiar d'una de les taules, hui perduda, de l'espectacular tríptic del Piombo que Jeroni Vich va traslladar a València en 1521 al seu retorn d'Itàlia al finalitzar la seua etapa com a ambaixador de la Corona espanyola, tríptic que seria especialment transcendent per a l'art valencià de finals del segle XVI en artistes com Vicent Macip, Joanes i inclús Ribalta ja en la primera mitat del segle XVII, que van trobar en Piombo un univers nou que els va moure a canviar radicalment el seu concepte de la pintura.

Carles III. Projecció exterior i científica d'un regnat il·lustrat

16.12.2016 a 26.03.2017
Museu Arqueològic Nacional, Madrid

Exposició que revisa la figura de Carles III, protagonista d'un dels grans regnats de la història d'Espanya, en el marc dels actes commemoratius del III centenari del seu naixement. La mostra posa en valor dos qüestions fonamentals de la seua trajectòria: la política exterior i l'aportació científica i cultural espanyola, així com el paper exercit per la Corona en la promoció del coneixement.

L'exposició acull un centenar de peces pertanyents a quasi quaranta institucions espanyoles i estrangeres (procedents de museus d'Itàlia i del Regne Unit), algunes d'elles poc conegudes, prestades per primera vegada i restaurades per a l'ocasió.

El Museu de Belles Arts de València ha cedit en préstec l'obra de Manuel Camarón Meliá Al·legoria de Carles III i l'Acadèmia (Inv. 653), realitzada en 1783 segons el tema imposat per l'Acadèmia de Sant Carles per a la primera classe de pintura en la convocatòria del concurs general de premis d'eixe any.

Metapintura. Un viatge a la idea de l'art

15.11.2016 a 19.02.2017
Museu Nacional del Prado, Madrid

"Metapintura" pretén fer reflexionar sobre dos fenòmens complementaris. D'una banda, el fet de que durant els segles XVI, XVII i XVIII no existia una concepció de la història en termes nacionals sinó un concepte molt més ampli de la idea de l'art, un llenguatge universal que no coneixia fronteres. D'altra banda, a través de la presència de Jovellanos i dels primers escrits espanyols moderns sobre història de l'art a la mostra, el visitant podrà entendre com a finals del segle XVIII naix una concepció moderna de la història de l'art lligada a la història nacional.

I tot això per mitjà d'un itinerari expositiu molt variat que inclou 137 obres entre pintures, dibuixos, estampes, llibres, medalles, peces d'arts decoratives i escultures, de les quals 22 han sigut prestades per 18 museus i col·leccionistes diferents com la Fundació Casa d'Alba, la National Gallery de Londres, el Museu de Belles Arts de Sevilla, el Banc d'Espanya, o el Museu de la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando.

De les col·leccions del Museu de Belles Arts de València participen dos obres a l'exposició: Sant Lluc evangelista (Inv. 471), oli de Francesc Ribalta, i Sant Lluc rebent la Verònica de la Mare de Déu (Inv. 249), tremp sobre fusta de Llorenç Saragossà.

Peppino Benlliure: 1884-1916. L'eterna joventut

08.11.2016 a 26.03.2017
Casa Museu Benlliure, València

Exposició monogràfica dedicada a qui fóra un dels més prometedors artistes de la denominada Joventut Artística Valenciana, mort prematurament als 31 anys d'edat, en ple procés de creació: el jove Josep Benlliure Ortiz, fill del mestre Josep Benlliure, i més conegut com Peppino Benlliure.

La mostra oferix més de 150 peces, entre pintures, documents i fotografies, la major part d'elles propietat de la pròpia Casa-Museu, i altres cedides per col·leccionistes privats i principalment pel Museu de Belles Arts de València, que ha prestat cinc pintures: Carmen la clavariesa (Inv. 764), Vista de Roma des de l'Acadèmia Espanyola de Belles Arts (Inv. 765), Dinar a l'asil d'ancians d'Assís (Inv. 758), i un Autoretrat de Benlliure Ortiz (Inv. 766).

El nu en l'obra d'Ignacio Pinazo

03.11.2016 a 05.02.2017
Almodí. Sala municipal d'exposicions, València

16.02.2017 a 21.05.2017
Museu de Belles Arts de Castelló

Per la seua desafectació moral, per la seua tècnica i per la seua modernitat, el tractament de les formes nues constituïx un dels elements més destacats de l'obra d'Ignacio Pinazo.

L'exposició documenta les principals aproximacions de Pinazo a l'anatomia humana en un recorregut que permet comprendre millor les innovacions conceptuals del pintor en un dels objectes més importants de la història de l'art: el nu.

El Museu de Belles Arts de València ha cedit en préstec dos obres: Xiquet nu en el bressol (Inv. 731), llenç realitzat per Pinazo en 1879, i Xiqueta nua assentada (Inv. 1097), taula de 1887 procedent dels fons de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles.

L'Art de les Nacions. El Barroc com a Art Global

22.10.2016 a 30.01.2017
Museu Internacional del Barroc, Puebla (Mèxic)

Durant els segles XVII i XVIII les societats occidentals van experimentar els efectes d'una de les primeres globalitzacions, generada per l'encontre entre Europa i Amèrica.

El Barroc pot ser considerat el primer art global de la història universal. Este és l'argument de l'exposició que el Museu Internacional del Barroc alberga, els grans temes de la qual giren al voltant de les idees de la mundialització de la cultura, la sensualitat en les arts, la teatralitat, la representació del poder i la religió.

El Museu de Belles Arts de València ha cedit en préstec dos obres de la seua col·lecció: un Bodegó amb ceràmica, de Tomás Yepes (Inv. 3/96) i la Magdalena penitent de Pedro Orrente (Inv. 2350).

El Siglo de Oro. Die Ära Velázquez

01.07.2016 a 30.10.2016
Gemäldegalerie, Berlín (Alemanya)

25.11.2016 a 26.03.2017
Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung, Munich (Alemanya)

Sota l'alt patrocini de Sa Majestat el Rei Felip VI i el President de la República Federal d'Alemanya, Joachim Gauck, l'exposició El Siglo de Oro. Die Ära Velázquez (L'època de Velázquez) mostra la diversitat de la pintura, l'escultura i l'obra gràfica espanyoles del segle XVII a través dels centres artístics més importants del moment: Toledo, València, Sevilla i Madrid, amb 150 obres mestres de 64 col·leccions públiques i privades d'Europa i EUA.

El Museu de Belles Arts de València ha cedit quatre pintures a la mostra: l'Abraç de Sant Francesc d'Assís al Crucificat (Inv. 478) i un Sant Pau (Inv. 483) de Francesc Ribalta, el Martiri de Sant Jaume el Menor (Inv. 5/88) de Pedro Orrente, i El Beat Simón de Rojas, difunt de Velázquez (en depòsit al Museu).