Una nova obra de Murillo al Museu de Belles Arts de València

València (11.04.2018). El Museu de Belles Arts de València exhibirà una pintura inèdita de Bartolomé Esteban Murillo Religiosa en contemplació, datat cap a 1665-1670 i que representa a una monja que sosté entre les mans un crucifix de fusta.

L'obra d'art, que pertany a la Col·lecció Delgado, ha sigut cedida en comodat per un període de cinc anys al Museu de Belles Arts, i s'ubicarà en la sala dedicada a l'art barroc espanyol, junt amb la resta de "murillos" de la col·lecció, així com Velázquez, Van der Hamen, Yepes, Ribalta, etc.

El quadre ha sigut presentat pel secretari autonòmic de Cultura i Esport, Albert Girona, el director del Museu de Belles Arts, José Ignacio Casar, el conservador del Museu de Belles Arts de Sevilla, Ignacio Cano, que ha estudiat l'obra, i el restaurador de la mateixa, Rafael Romero.

Coincidint amb el 400 aniversari de la mort del pintor ix a la llum este oli sobre coure on la mirada d'una jove monja transmet una elevada força interior que li porta a buscar la llum, ignorant quant li rodeja. El personatge revela la mística d'arrels hispanes de personatges que, com ara santa Teresa, van desenvolupar la seua unió amb Déu des de la intimitat de la contemplació. Este gest fisonòmic el trobem amb una certa freqüència en l'obra de Murillo, el qual va desenvolupar un codi simbòlic que va quedar fixat en la pintura sevillana.

La tècnica pictòrica i la intensitat expressiva fan d'ella una pintura de gran personalitat i qualitat, que només podria haver realitzat un pintor d'una particular destresa i mestria del panorama artístic espanyol. La temàtica i el naturalisme que manifesta, permeten situar-la en la segona mitat del segle XVII. No obstant això, els recursos tècnics d'estil i de sensibilitat permeten atribuir-la a Bartolomé Esteban Murillo.

No se sap amb certesa de quin personatge es tracta, si bé la individualitat i la força expressiva del rostre poden portar a pensar que siga un retrat d'una monja venerada per la seua vida de santedat, encara que també poguera ser la sèptima filla del pintor, Francisca Murillo i Cabrera, que va ingressar en un convent.

L'obra ha sigut restaurada i analitzada en els laboratoris d'Icono I&R de Madrid, observant-se característiques tècniques que la vinculen amb els processos pictòrics de Murillo.

Religiosa en contemplació és la sèptima obra de Murillo que té el Museu de Belles Arts de València junt amb Sant Agustí llavant els peus a Crist, que en estos moments s'exhibix temporalment en el Museu Nacional d'Escultura de Valladolid, Sant Francesc d'Assís, procedent de la Donació Orts Bosch, Sant Antoni de Pàdua, de la Donació Goerlich-Miquel, l'Oració en l'hort, el Salvador i una Magdalena penitent, estes últimes procedents de la Col·lecció Delgado.